20091108

CYCKELSTOLLE

detta är nog en av dom värsta bilderna daniel lyckats ta på mig. och passande nog så ser jag ut att vara i 12e månaden och allt verkar svullet.
minns hur jag (jag var i 6e månaden och kan lova att bilden inte gör mig rättvis) klagade den dagen. klagade på värmen och mina lår som stötte emot varandra. minns hur jag var arg för att min smala kropp förändrades och tårar rann.
så ser jag inte livet nu.

för fyra söndagar sedan stod jag och strök ett gult sänglinne åt min bebis i magen.
idag plockar jag fram ett gravljus jag skall tända hos honom ikväll.

satt på Waynes med Daniel och hans bror Jonas för en stund sedan. Vi läste tidningar och drack kaffe med mycket mjölk.
Vid bordet bredvid oss sätter sig ett par som väntar barn, inga jag känner vid namn men deras ansikten känns bekanta. efter ett tag får paret sällskap av ett annat par, och tydligen väntar även dom barn. skratten ljuder då kvinnorna pratar om svullna vrister och ringar som numer är för småa. en av dom havande pratar om miraklet med att få amma. hur mammakilona magiskt kommer att försvinna på kort tid.

allt jag kan tänka är: stackars tjocka människa. du var tjock innan och du kommer fortsätta vara tjock. din idiot. din idiot som inte kan förstå hur underbart det kan vara att få känna din bebis sparka därinne. du din idiot som aldrig kommer värdesätta denna väntan mer än just nu. all iver hon har för att få föda sitt barn och tappa vikt.
jag önskar henne allt gott. henne och barnet. jag önskar henne ett ljust liv.
men jag hatar henne. hatar att hon får vara så lycklig.
att hon kan skratta ovetandes.
jag unnar henne skratten.
men jag hatar henne.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Har fällt många tårar för din Nils Arvid. du hade säkerligen blivit en underbar mamma Emma. Du är ju fortfarande mamma fast han inte finns.Han såg så fridfull ut på bilden när du höll honom i famnen, förstår att det var en lycklig stund för dig. Och kom ihåg att vill du se underbart mysiga Nora i jultider så finns det boende på nära håll! Kram Klara

-emma- sa...

ja, jag är ju faktiskt mamma.
och idag köpte jag tidningen mama bara för att påminna mig själv om det.
mamma emma.
kram till dig Klara.

Anonym sa...

ibland är det bra med en påminnelse, och är det tidning i samma så blir det ju dubbelt så bra! kramar klara