20100223

SÅ VAR DET MED DEN SAKEN

men jag kan ibland bara vilja explodera av ren och skär ilska.
idag, efter en lunch på Samba med daniel o hanna så gick vi in på apoteket. H skulle inhandla lite medicin inför hennes resa till sydamerika.
hur som.
så står vi där och väntar på hennes tur.
vi står framför hyllan med glidmedel kondomer dildos graviditetstest. pratar och skrattar klämmer och sånt man gör i en kö.
så kommer en kvinna, i vad jag skulle anta, 40 års åldern fram till hyllan.
hon är mig bekant.
hennes hund brukar leka med min hund på sommaren.
hon har en söt liten son på fem år.
hon har svart långt vågigt hår.
hon fick barn en månad efter att Nils A föddes.
nu fingrar hon nervös på alla möjliga förpackningar i hyllan.
och går iväg mot kassan med ett gravtest.
jag ser hennes ryggtavla och hur hon lägger ner testet i en liten påse på vägen ut.
och där står jag.
så förbannat jävla arg där inne i hjärtat.
för hur hon. en kvinna med minst tio år mer än mig på nacken.
som biologiskt sett borde vara mindre fertil.
lyckas tro att hon nu än en gång är gravid.
och jag står där. mamma till en ensam pojke i en grav.
hennes lycka är hennes.
och min olycka mig.
jag missunnar inget.
men min ilska kommer rakt från hjärtat.

för livet är inte rättvist.
det kan vara vackert och fult och orättvist.

Inga kommentarer: